Google Chrome reklam engelleyicileri kısıtlamaya hazırlanıyor.

Şu anda konuyu okuyanlar (Üyeler: 1, Ziyaretçi & Botlar: 0)


Ben Kenobi

Dekan
Katılım
6 Kas 2011
Mesajlar
7,364
Puanları
113
72832


Google Chrome manifesto V3 ile yayınlanan bildiriye göre başta uBlock Origin olmak üzere, reklam engelleyicilerin yeteneklerini büyük oranda kısıtlamaya hazırlanıyor.

Yapılacak değişiklikler, bu engelleyicilerin en fazla 30 bin reklam sitesi filtresi kaydedebilmesi ve dinamik engellemelerin kaldırılması gibi radikal ve kullanıcılardan oldukça tepki çekecek değişiklikler içeriyor.

Google'ın bu kararı alma nedeni tam bilinmese de, ilgili değişikliğin 2018'de gündeme alındığı ve şu an Chromium'a geliştirilme aşamasında öğrenildi, yakın zamanda Chromium'a gelecek olan bu değişiklik beta testleri tamamlandıktan sonra Google Chrome'a da gelecek.

Reddit gibi kaynaklarda ve GitHub'da bizzat reklam engelleyici geliştiricilerinin de bulunduğu komiteler bu duruma alternatif çözüm yolu olmadığını belirttiler.

AdBlock Plus gelişticisi de şaşırtan bir hamle yaptı ve yeni API'ye uymak için birtakım reklamlara izin vereceklerini açıkladı. Tepkileri engellemek içinse ilgili blog sayfasına yorum yapma özelliğini kaldırdı. Genel kanı ise AdBlock Plus'un bazı reklam yayıncıları ile anlaşma sağlayıp, onları filtreden çıkarma karşılığında maddi destek veya sponsorluk alacağı yönünde.
Adblock Plus and (a little) more: We are proud to support the blocking community’s feedback to Chromium’s manifest V3

Bu bağlamda ilk resmi ve büyük tepki uBlock Origin geliştirici takımı kaptanı Raymond Hill'den geldi. Hali hazırda yaklaşık 300 bin çeşit reklam engelleme filtresi bulunan en gelişmiş reklam engelleyici yazılım, yeni gelen API ile yollarına devam ederse, reklam engelleme yeteneğinin %90a varan oranlarda kaybedebiceğini, bu özellik Google Chrome yeni versiyonuna geldiğinde Chrome için eklenti yazmayı bitireceğini açıkladı ve sınırsız reklam engelleyici kullanmaya devam etmek için Firefox veya diğer desteklenen browserlara geçiş yapmalarını tavsiye etti.

72835


Kaynaklar
Chrome to limit full ad blocking extensions to enterprise users - 9to5Google
Google still on track to limit ad-blockers in Chrome - gHacks Tech News
Google still plans to cripple ad-blocking in Chrome, but enterprises will be exempt | ZDNet
Google will still implement limits for Chrome ad blocking extensions

 

Ekli dosyalar

Ben Kenobi

Dekan
Katılım
6 Kas 2011
Mesajlar
7,364
Puanları
113
Sizin için elde ettiğim bilgileri toplamaya devam ediyorum.

Opera, Vivaldi, Brave gibi Chromium tabanlı tarayıcılar da bu durumdan etkilenebilir lakin genel kanı bu yönde değil.
İlk açıklamayı Brave Browser geliştirici yönetim kurulu başkanı Brendan Eich yaptı.
Bu özellik geldiği takdirde kendileri Chromium'u alırken yeni API kodlarını silip eski API ile değiştireceklerini ve eski API kodlarını geliştirmeye devam edeceklerini yani bir çeşit modifiye edilmiş Chromium kullanacaklarını açıkladı.
Bu bağlamda Opera ve Vivaldi geliştirileriyle ortak çalışma grubu kurma teklifi gelirse açık olduklarını belirtti.
Opera ve Vivaldi geliştiricilerinin de bu öneriye sıcak baktıkları ilk gelen bilgiler arasında.
Hatta Linux distrolarının da bu oluşuma dahil olabileceği konuşulmakta.
Yeni nesil Chromium tabanlı olacak Microsoft Edge'in bu komiteye katılıp katılmayacağı veya ne şekilde pozisyon alacağı henüz net değil.

Bununla birlikte Manifesto V3'te bir detay daha belli oldu.
Aylık ücretli ödeme yapan iş kullanıcılarına ait özel bir Google Chrome Enterprise modeli oluşturulacağı ve bu tür kısıtlamaların o sürümde yer almayacağı manifestoda yer almakta.
Bu sayede uBlock Origin gibi eklentilerin ücretli Google Chrome Enterprise'da sınırsız çalışması beklenmekteydi lakin Raymond Gorhill'in bu özellik geldiği takdirde Chrome için yeni API ile eklenti yazmayı bitireceğini söylemesi bu planı bozacak gözüküyor.

Yeni durumun sadece uBlock Origini değil diğer reklam engelleyicileri de etkileyeceği hatta Ghostery, Disconnect, Privacy Badger gibi kullanıcıların güvenliğini ve gizliliğini arttıran eklentilerin de çalışma şeklini değiştireceği gelen söylentiler arasında.
 

Ufuk

creative mod
Yönetici
Super Moderator
Katılım
12 Eyl 2009
Mesajlar
8,993
Puanları
113
Konum
Türkiye
Yeni nesil Chromium tabanlı olacak Microsoft Edge'in bu komiteye katılıp katılmayacağı veya ne şekilde pozisyon alacağı henüz net değil.
İnşallah o topa girmezler, tam sürüm geldiği takdirde zaten direkt olarak Edge kullanmayı düşünüyorum.
 

Usain

SDN⚡
Yönetici
Mod. Adayı
Katılım
17 May 2018
Mesajlar
5,286
Puanları
113
@by efsane SDN Premium olsa da alsak reklamsız çok güzel olmaz mı? Bunu bir gündeminize alsanız çok sevinirim.
 

Death Mark

Learning is always a painful process
Onursal Üye
Katılım
16 Ocak 2017
Mesajlar
26,497
Puanları
113
Tabi canım, milletin gözüne sokarak reklam gösteremiyorlar diye hisseleri battı ya, Hemen reklam engelleyicileri kısıtlamaları gerekiyordu. :)
 

Ben Kenobi

Dekan
Katılım
6 Kas 2011
Mesajlar
7,364
Puanları
113
Son söylentiler ile karşınızdayım.
Bu yazacaklarım resmi değil lakin komitelerde geek/nerd kitlesi tarafından konuşulanlar ve biraz da benim şahsi düşüncelerim.

Öncelikle Linux distroları modifiye edilmiş Chromium tabanlı projeye mühendis gücü vermeye sıcak bakmıyormuş.
Zaten Linux dağıtımlarının birkaçı hariç hemen hepsi varsayılan tarayıcı olarak Firefox kullanmakta ve önermekte ayrıca Google'ın gizlilik ihlalleleri, açık kaynak ve özgür yazılımla zıt düşen kararları vs neticesinde ciddi bir güvensizlik mevcut hatta Linux kullananlar bilir, bazı distrolar varsayılan arama sayfalarını Google yapmamışlardı. (Örneğin Linux Mint)
Belki boykot ederek resmi depolarından çıkarabilirler, ilgili paketler yarı-resmi diye nitelendirilebilecek depolara alınabilir ki hali hazırda birtakım dağıtımlarda bile bu durum böyle.

Microsoft cephesinin Chromium'a modifiye yapması düşük ihtimal olarak görülmekte çünkü Microsoft çok büyük bir şirket olduğundan ötürü bir komiteye girdiğinde o komitede en yüksek yetkili söz sahibi olmak istiyor lakin internet tarayıcıları konusunda tecrübeleri düşük, vizyonları ise zaten Google'dan bu bağlamda çok farklı değil.

Brave, Opera, Vivaldi gibi tarayıcılar birleşip tek bir komite altında bu işi başlatmazlar ise, her biri ayrı ayrı modifiye ederse sonu belli olacak bir yola girmiş olacaklar. Çünkü başlarda çok kolay olan bir işlem Google her güncelleme yaptığında, ilgili güncelleme yeni API'den bir kısım kullanıyor mu kontrolü yapılmalı ve kullanıyorsa ilgili fonksiyonun eski API'nin ilgili bölümü ile yeniden implementasyonu sağlanmalı. Bu ise zaman geçtikte gitgide artacak bir iş yükünü beraberinde getiriyor hatta belirli bir süre sonunda Chromium tabanlı fork edilmiş yeni bir motor oluşturma işine kadar gidebilir. (Ungoogled Chromium) Eğer bu süreci sağlam yönetemezler ise belki ilk yıl sıkıntı olmaz, ikinci yıl bir miktar sıkıntılar baş gösterir ve üçüncü yıl sonunda sessiz sedasız Google'ın Chromium tabanlı motoruna isteksizce geçiş yapılması zorunda kalınabilir.

Google'ın bu kararı vermesi aslında süpriz değilmiş.
Google Chrome'u ilk ürettiğinden beri hatta üretmeden önce reklam engelleyicileri hiç sevmemekteymiş.
Çünkü bu yazılımlar Google'ın yıllık kazançlarında hesaplanan yılda birkaç milyar doları bulan düşüşe sebep olmaktaymış.
Chrome ilk üretildiğinde sırf bu yüzden eklenti desteğine bile soğuk bakmış Google lakin piyasada yer edinebilmek için mecbur kalmış.
Android'de Firefox'un eklenti desteği verirken Google'ın vermemesinin temel nedeni de buymuş.
AdBlock Plus'ın zaten haberdeki karardan önce de birtakım reklam üreticilerinden para alıp listeden çıkardığı bilinmekteymiş, bu teklifi yapanın arka planında yine Google olduğu söylentileri var, aynı yolu Ghostery de izlemekteymiş.
Daha sonra malumunuz Adblock Plus paraya teslim olunca uBlock geliştiriliyor, aslında geliştiren temelde iki kişi var, Google yine bunlardan birini satın alıyor ve AdBlock'taki gibi para ödeyen sitelerin çıkartılmasını sağlıyor ki bu listeyi temin eden de bizzat Google imiş. Lakin diğer geliştirici hatta asıl geliştirici yani Raymond Gorhill bunun farkına varıyor ve uBlock projesini durdurup tüm master commitleri sadece kendisinin onayından geçen uBlock Origin'i çıkarıyor. Yani uBlock ve uBlock Origin hikayesinin bile başrolünde olan Google'mış.
Daha sonra Google yine uBlock Origin'in popülaritesini azaltmaya yönelik birtakım önlemler alıyor, misal arama sayfalarında birinci sıradan çıkartmaya çalışıyor, benzer şekilde eklentilerin arama sayfasından da birinci sıradan çıkartmaya çalışıyor lakin bunu uzun vadede başaramıyor çünkü uBlock Origin zamanla sadece Google üzerinde 30 milyon aktif kullanıcıya erişiyor ve böyle bir yazılımı ikinci sayfalara alabilmek için radikal kod değişiklikleri veya ilgili yazılımın kara listeye alınması gerekiyor.
İlginç bir anektod ise, geçen yıl üst düzey Google yöneticilerinden biri, reklamlar ile ilgili bir proje geliştirdiklerini, web sitelerini reklamlar performansı azaltıyor mu, kullanabilirliği düşürüyor mu, gözü yoruyor mu şekilde otomatik olarak yorumlayan ve sitelere puan veren bir sistem geliştirdiklerini, bu puanın sitelerin sayfa sıralamasında bir faktör olacağını söylüyor hatta birtakım webmasterlar bundan ötürü sitelerini elden geçiriyorlar lakin 1 yıl geçiyor ne gelen var ne giden, sonra projenin sayfasına bakılıyor ki sayfa kapatılmış, adama bakılıyor ki kovulmuş çünkü üst düzey Google yönetimi reklamları kısıtlayabilecek bu projeden hiç haz etmemişler ve adamın işine son vermişler.
Google'ın bu kararı almasındaki etkenlerden biri ise Microsoft Edge'in de Chromium tabanına geçmesi ve piyasada Firefox hariç kendi altyapısını kullanan tarayıcının kalmaması. Bu sayede Google artık istediği radikal kararları alabileceğini ve hem farklı vizyonda olan hem de rakip olan birkaç orta ölçekli şirket hariç kimse kalmadığını görüyor.
 
Son düzenleme:
Katılım
8 Eki 2011
Mesajlar
54,551
Puanları
113
sonra google cosu kulaklarım yanıyor,çınlıyor ne oluyor ki? der global çapta millet sövüyor onu...
 

beleşadam

Doçent
Katılım
5 Ocak 2017
Mesajlar
923
Puanları
43
Konum
öyle bişey olduğu anda Opera'ya geçerim(yada Mozilla Firefox) Chrome muhrome dinlemem!
 

kilicbaligi

Profesör
Onursal Üye
Katılım
3 Şub 2018
Mesajlar
3,744
Puanları
113
Reklam engelleyiciler o kadar iyi işini yapıyor ki Google'ın reklam gelirlerini bile sekteye mi uğratmış. Ya da Google, hassas kullanıcı verilerini üçüncü parti şirketlerlerle rahat rahat paylaşma derdine mi düşmüş, bilemedim. :rolleyes:

Google, kullanıcılardan çok sayıda olumsuz geribildirim almasına karşın bu durum şirketin planlarını değiştirmesine engel olmuyorsa, Google pek çok kullanıcısını kaybedecek.
 

Ben Kenobi

Dekan
Katılım
6 Kas 2011
Mesajlar
7,364
Puanları
113
Şöyle kabaca bir arama yaptım, Türk teknoloji sitelerinde durumdan henüz haberdar olan yok gibi ki Ocak ayından beri tartışılan bir durummuş. İlk benden duydunuz. 😎
 

Ben Kenobi

Dekan
Katılım
6 Kas 2011
Mesajlar
7,364
Puanları
113
Bir admin olarak seni anlıyorum ve saygıyla karşılıyorum.
Lakin bence reklam engelleyiciler ocağa incir ağacı dikmiyor.
Bizim ülkemiz fakir ve alım gücü düşük.
Dolayısıyla alakalı ve alakasız en ufak şey bile bizim ocağımızı çok etkiliyor.

Misal Almanya'da 2007 model şu Ford Fiesta 1500 Euro.
Almanya asgari ücreti ise 1557 Euro.
Almanya'da garsonların aldığı ortalama ücret ise 2106 Euro.
Yani 1 ay garsonluk yapan otomobil alabiliyor.
O yüzden kıskanıyorlar zaten bizi.

İşin bir diğer tarafı ise Google dünyadaki tüm reklamlardan bir nevi vergi kesmiş olacak.
Reklamlarının her yerde gözükmesini istiyorsan Google'a para ödemek zorunda kalacaksın.
O yüzden Google reklam engelleyicileri kısıtlıyor, tamamen bitirmiyor aksine bir miktar da destekliyor ki reklamlar engellensin ve gösterilmesi için Google'a para ödemek zorunda kalınsın.
Bizans oyunu oynuyor Google bir nevi.
Önemli bir nokta da tekelleşen firmaların eline aşırı güç geçmesi ve kimseyi kaale almamaları.
 

Administraktör

Foruma iz bırakmış olma dileğiyle...
Yönetici
Mod. Adayı
Katılım
20 Tem 2017
Mesajlar
5,414
Puanları
113
Konum
Türkiye
Bir admin olarak seni anlıyorum ve saygıyla karşılıyorum.
Lakin bence reklam engelleyiciler ocağa incir ağacı dikmiyor.
Bizim ülkemiz fakir ve alım gücü düşük.
Dolayısıyla alakalı ve alakasız en ufak şey bile bizim ocağımızı çok etkiliyor.

Misal Almanya'da 2007 model şu Ford Fiesta 1500 Euro.
Almanya asgari ücreti ise 1557 Euro.
Almanya'da garsonların aldığı ortalama ücret ise 2106 Euro.
Yani 1 ay garsonluk yapan otomobil alabiliyor.
O yüzden kıskanıyorlar zaten bizi.

İşin bir diğer tarafı ise Google dünyadaki tüm reklamlardan bir nevi vergi kesmiş olacak.
Reklamlarının her yerde gözükmesini istiyorsan Google'a para ödemek zorunda kalacaksın.
O yüzden Google reklam engelleyicileri kısıtlıyor, tamamen bitirmiyor aksine bir miktar da destekliyor ki reklamlar engellensin ve gösterilmesi için Google'a para ödemek zorunda kalınsın.
Bizans oyunu oynuyor Google bir nevi.
Önemli bir nokta da tekelleşen firmaların eline aşırı güç geçmesi ve kimseyi kaale almamaları.
Ne diyelim hocam haklısın. 15 20doların hesabını yapıyoruz. 3 5 yerden 15 20 dolar gittiğinde zarar ediyoruz. Tabi biz zarar edince googleda zarar ediyor. Adsense reklamlarında %73 gibi bir oran reklamı yayınlayana veriliyor. Geri kalanını google kendine ayırıyor.

Aslında reklam engelleyicilerden daha sıkıntılı bir mevzu daha var oda vergiler. Pek çok site şirket düzeyinde olmadıkları için aylık belki yüzlerce tl lik giderleri gösteremiyorlar. Giderleri(editör sunucu alan adı reklam) gösteremeyince tüm gelen para gelirmiş gibi vergi kesililiyor. Pek çok site sahibi şirketleşemezse 9 10 yıl sonra 4 sıfırlı vergilerle karşılaşılıyor. Elin fabrikatörü bindiği arabayı evini ailesi ile yediği yemeği şirket gideri olarak faturalandırıyor. Mesele az daha soyut bir dey olunca kazancımızın %60 ının gider olduğunu anlatamıyoruz devlete...
 

beleşadam

Doçent
Katılım
5 Ocak 2017
Mesajlar
923
Puanları
43
Konum
Bir admin olarak seni anlıyorum ve saygıyla karşılıyorum.
Lakin bence reklam engelleyiciler ocağa incir ağacı dikmiyor.
Bizim ülkemiz fakir ve alım gücü düşük.
Dolayısıyla alakalı ve alakasız en ufak şey bile bizim ocağımızı çok etkiliyor.

Misal Almanya'da 2007 model şu Ford Fiesta 1500 Euro.
Almanya asgari ücreti ise 1557 Euro.
Almanya'da garsonların aldığı ortalama ücret ise 2106 Euro.
Yani 1 ay garsonluk yapan otomobil alabiliyor.
O yüzden kıskanıyorlar zaten bizi.

İşin bir diğer tarafı ise Google dünyadaki tüm reklamlardan bir nevi vergi kesmiş olacak.
Reklamlarının her yerde gözükmesini istiyorsan Google'a para ödemek zorunda kalacaksın.
O yüzden Google reklam engelleyicileri kısıtlıyor, tamamen bitirmiyor aksine bir miktar da destekliyor ki reklamlar engellensin ve gösterilmesi için Google'a para ödemek zorunda kalınsın.
Bizans oyunu oynuyor Google bir nevi.
Önemli bir nokta da tekelleşen firmaların eline aşırı güç geçmesi ve kimseyi kaale almamaları.
alakasız şeylere örnek olarak: Send Your Name to Mars 1 dolar bağış isteseler türkiye %100 "0 ila 1000 arası" olurdu. Bedava olduğu için 1. sıradayız ve 2.5 milyon kişi kayıt olmuş türkiyeden. Roveri gönderecek ülkeden bile daha fazlayız
 

SwateR

Dekan
Katılım
19 Nis 2009
Mesajlar
9,828
Puanları
83
Böyle bir güncelleme getirirlerse bir hayli kullanıcı kaybeder Chrome. Bu sefer casusluk bilgileri topladığı kullanıcılar azalır ki bunu istemezler. Tepkiler karşısında geri adam atarlar gibi geliyor.
 
Üst
stat counter